Locale bedrijven bezocht - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Roy Wielen - WaarBenJij.nu Locale bedrijven bezocht - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Roy Wielen - WaarBenJij.nu

Locale bedrijven bezocht

Door: Roy van der Wielen

Blijf op de hoogte en volg Roy

26 September 2017 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo iedereen,

Afgelopen week heb ik een top week gehad. Erg veel informatie kunnen verzamelen doordat ik veel bedrijven heb bezocht. We zijn maandag vertrokken en zijn donderdag terug gekomen. Ik heb me op bepaalde momenten erg geërgerd aan de Vietnamese cultuur. De afgelopen weken was het erg makkelijk voor me om me aan te passen aan de cultuur. Maar deze week begon ik me er voor het eerst aan te ergeren. Voor de mentaliteit die ik tegen kwam op de bedrijven was erg frustrerend. Zo kwam het regelmatig voor dat we op een bedrijf aan kwamen en dat alle biggen en zeugen stonden te schreeuwen om voer en de manager ergens lekker lag te slapen. Het probleem is dan vaak dat de eigenaar en de manager van het bedrijf niet dezelfde persoon is. En de eigenaar niet genoeg controle uitvoert. Daarnaast is het ook erg moeilijk om directe vragen te stellen aan de Vietnamese omdat dat bij hun cultuur hoort. Dus dat houd in dat je sommige vragen gewoon niet mag vragen. En je dat doormiddel van andere omslachtige vragen. Op deze manier probeer je toch de juiste informatie te verkrijgen. Daarnaast is het ook nog lastig om te controleren of de informatie juist is. Op het moment dat we spraken over bepaalde kengetallen dan kwamen die totaal niet overeen met het beeld dat er in de stal te zien was. Dit heeft dan vaak mat status en reputatie te maken. Ze willen niet af gaan tegenover een vreemd persoon. Gelukkig is het goed gelukt om veel interessante informatie te verkrijgen.
Doordat ik de bedrijven ver weg liggen van Ho Chi Minh City verbleef ik deze week in een hotel dicht bij de bedrijven. Dit hield dus ook in dat ik vaak met alleen Vietnamese op pad was. Daarbij heb ik me echt verbaasd over hun eetgewoonten. We waren ergens aan het lunchen en we hadden kip besteld. Vervolgens komt er een mevrouw voorbij gelopen met een levende kip. Deze werd dus geslacht en 10 minuutjes later lach die bij ons op het bord. En alsof dat nog niet genoeg was geweest aten die Vietnamese ook nog de kop, hart, lever, nieren en poten op. Ze eten zelfs het kraakbeen op. Gelukkig wordt overal rijst bij geserveerd dus dat kon ik gelukkig eten. Het wordt wel allemaal perfect voor me geregeld.
Al met al was het dus een enorm leerzame en zinvolle week.

  • 26 September 2017 - 12:31

    Hugo Bertens:

    Hoi die Roy, leuk verslagje weer, mooi om te lezen over de cultuurverschillen, hopelijk veel informatie ingewonnen voor je verslag en onderzoek, suc6 verder Gr Kirse en Hugo

  • 03 Oktober 2017 - 10:35

    Annemiele:

    Hoi Roy,

    Fijn om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt daar. Zo leer je veel over de cultuur en ook krijg je veel informatie voor je onderzoek. Bijzonder om te lezen dat ze echt niet het af willen gaan tegenover een vreemde, terwijl jij juist de resultaten wilt weten om jouw onderzoek goed uit te kunnen voeren. Heel veel succes en geniet ze daar! Groetjes tante Annemieke en de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

Actief sinds 25 Aug. 2017
Verslag gelezen: 710
Totaal aantal bezoekers 4506

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2017 - 16 November 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: